Pensam-kunde: "1.000 mistede gruppeliv"

Kilde DR-nyheder

 

- Da min kone blev syg i februar 2011, efterlyste vi hendes årsopgørelse fra Pensam. Men de kunne kun skaffe den fra 2009.

For Villy Friis Jeppesen og hans kone skulle det blive særdeles belastende, at Pensam har problemer med at få årsopgørelser ud til alle deres kunder. De ledte forgæves efter forsikringspapirerne for at få dækning for kritisk sygdom.

Fru Jeppesen var gået på efterløn i 2010 efter et liv som sygehjælper og medlem af FOA, der er fundamentet for Pensam.


Langsom sagsbehandling
Når man går på efterløn, skal man have tilbud om at forblive i en gruppelivsordning som privatkunde. En stædig Villy Friis Jeppesen fandt endelig frem til en Pensam-medarbejder, der vidste noget om hendes gruppelivsforsikring.

- Han indrømmede, at de havde glemt at skrive til cirka 1.000 efterlønnere, som skulle have brev i januar 2011, siger Villy Friis Jeppesen til P1 Morgen.

Sagsbehandleren tilbød at genoprette forsikringen for Villy Friis Jeppesens kone med tilbagevirkende kraft, men samlet tog sagsbehandlingen over et halvt år, blandt andet fordi Pensam ifølge Villy Friis Jeppesen ikke kunne fnde ud af hverken at fremsende girokort eller give ham et kontonummer, så han kunne betale præmien.

Først få dage før hustruens død i november sidste år, nåede dokumenterne frem, så lægen på sygehuset kunne hjælpe med at få dem udfyldt. Dækningen for kritisk sygdom, der skulle have støttet familien i månederne inden, blev udbetalt til en enkemand.


Pensam erkender problemer
Helen Kobæk, direktør i Pensam, siger til P1 Morgen, at selskabet har problemer med at få årsopgførelser ud til ca. tre procent af kunder, svarende til 12.000 personer.

- Det skal jeg dybt beklage, siger Helen Kobæk. Hun lover at der vil være rettet op på problemerne i løbet af i år.

Om Villy Friis Jeppesens omtale af 1.000 efterlønnere, der ikke fik tilbud om at fortsætte i gruppeliv, siger Helen Kobæk:

- Den kan jeg ikke genkende. Vi sender mellem 800 og 1.500 breve ud hver måned, netop for at minde kunder, der har bidragsophør om ,at de skal huske at tegne en fortsættelsesforsikring. - Hvis det sker, at vi ikke får sendt det brev ud, så tager vi det på vores skuldre, så man får mlighed for at tegne en forsikring med tlbagevirkende kraft, siger Helen Kobæk.


Finanstilsyn kræver redegørelse
Både problemerne med de manglende årsopgørelser og påstanden om glemte efterlønnere i forhold til fortsat gruppelivsdækning får Finanstilsynet på banen. De vil have en redegørelse fra Pensam.

- Når man går på efterløn er det en væsentlig forudsætning at man får det hele at vide, og det at man kan videreføre dækningen for kritisk sygdom er ret vigtigt, siger kontorchef i Finanstilsynet Annette Bjaaland Andersen til DR.

Læs artiklen her






Relaterede sider:
Til forsiden af Brandfolkenes Organisation
Sitemap - oversigtskort
Udskriv